Vervaldatum factuur – Dit is wat je moet weten

Je verstuurt een factuur. Natuurlijk wil je dat de debiteur deze factuur op tijd betaalt. Door een vervaldatum op je factuur te noemen geef je betalingsduidelijkheid aan de debiteur. Maar hoe werkt het precies?

Factuur niet betaald? Schakel IntoCash in. 90% van de vorderingen wordt zonder rechtszaak afgehandeld.

Wat is een vervaldatum factuur?

Een vervaldatum is de datum waarop de factuur uiterlijk betaald moet zijn. Je kunt een factuur-vervaldatum op twee manieren benoemen. Een mogelijkheid is om het aantal dagen te benoemen.

  • Wij verzoeken je de factuur binnen 14 dagen te betalen.

Een tweede mogelijkheid is om de daadwerkelijke vervaldatum te noemen.

  • Wij verzoeken je de factuur uiterlijk 13 maart [+ jaar] te betalen.

Bij IntoCash adviseren we om een expliciete datum te noemen. Er bestaat dan geen verwarring over wanneer de betalingstermijn precies in gaat en wanneer deze eindigt.

IntoCash adviseert een expliciete vervaldatum factuur te noemen. Geen aantal dagen dus. Maar een datum.

Betalingstermijn 14 dagen, 30 dagen of 60 dagen?

Je kunt een vervaldatum op je factuur neerzetten. Maar houden bedrijven zich eraan? En wat zijn de officiële regels?

De betalingstermijnen bij overeenkomsten staan genoemd in de Europese Richtlijn voor bestrijding van betalingsachterstand in het zakelijk verkeer. Hierin staat het volgende vermeld:

  • Is er geen betalingstermijn afgesproken, dan geldt 30 dagen als betalingstermijn.
  • Bedrijven moeten facturen binnen 60 dagen betalen, tenzij iets anders is afgesproken.
  • Een betalingstermijn langer dan 60 dagen mag alleen als dat niet nadelig is voor één van de betrokken partijen.
  • Grote ondernemingen die diensten afnemen van het midden- en kleinbedrijf (mkb) en van ZZP’ers moeten binnen 60 dagen betalen.

Stuur je een herinnering na de vervaldatum factuur?

Het is slim om direct na het verlopen van de vervaldatum een herinneringsbrief te sturen. Wat de eisen rondom het herinneren zijn, hangt af van de ontvanger. Is deze ontvanger een particulier of een bedrijf / organisatie?

Het is slim om direct na het verlopen van de vervaldatum een herinneringsbrief te sturen.

Herinneringen bij bedrijven

Bij bedrijven werkt het simpel. Je bepaalt een betalingstermijn van 30 dagen. Na afloop van die betalingstermijn mag je desgewenst direct een incassobureau inschakelen. Maar in de praktijk doe je dat natuurlijk niet. Je wilt graag de goede relatie met je debiteur behouden. Een veel voorkomsten volgorde is:

  1. Factuur met 30 dagen betalingstermijn (verplicht)
  2. Na vervaldatum: Herinnering met 14 dagen betalingstermijn (niet verplicht)
  3. Na vervaldatum: Aanmaning met 7 dagen betalingstermijn (niet verplicht)
  4. Klant binnen aanmaningstermijn bellen en persoonlijk e-mailen (niet verplicht)
  5. Incassobureau inschakelen
Vervaldatum factuur, zo werkt het.

Herinneringen bij particulieren

Anders dan bij bedrijven is het verplicht om particulieren een herinnering te sturen als je in een later stadium incassokosten wilt kunnen rekenen. Bij particulieren kan de volgorde zijn:

  1. Factuur met 30 dagen betalingstermijn
  2. Na vervaldatum: verplichte herinnering met 14 dagen betalingstermijn (verplicht)
  3. Na vervaldatum: aanmaning met 7 dagen betalingstermijn (niet verplicht)
  4. Klant binnen aanmaningstermijn bellen en persoonlijk e-mailen (niet verplicht)
  5. Na vervaldatum: Incassobureau inschakelen

Incassobureau inschakelen na factuur-vervaldatum?

De vervaldatum factuur is verstreken. Wanneer schakel je dan een incassobureau in? Het antwoord van die vraag hangt écht af van het type klant. Bij structurele wanbetalers schakel je veel sneller een incassobureau in dan bij een klant die normaalgesproken netjes op tijd betaalt.

Daarom IntoCash

  • 9,1 / 10 waardering (935 reviews)
  • 90% zonder rechtszaak opgelost
  • Betrouwbaar: NVI-keurmerk
  • No-cure-no-pay incasso

Herinneringen bij huurder

Heb je te maken met huurders van je appartement of woning, dan stuur je meestal geen rekening waarop een vervaldatum staat vermeld. Een huurder is verplicht om elke maand op een afgesproken uiterlijk moment de huur te betalen. Dat moment geldt dan als de vervaldatum. Vaak wordt de huur geïncasseerd. De volgorde wordt dan:

  • Incasso niet geslaagd of huur niet overgemaakt?
  • Verplichte herinnering met 14 dagen betalingstermijn (= WIK-brief)
  • Incassobureau inschakelen

Waarom uit handen geven na vervaldatum factuur?

Waarom zou je de vordering uit handen geven na het verstrijken van de vervaldatum factuur? Het voordeel hiervan is dat je het administratieve regelwerk rondom het betaald krijgen van je factuur uit handen geeft. Dat geeft je ruimte en tijd. Maar een incassobureau inschakelen heeft meer voordelen.

We zetten hieronder de voordelen van het inschakelen van IntoCash als incassobureau op een rij.

  • IntoCash zorgt ervoor dat elke brief die wordt verstuurd, voldoet aan alle wet- en regelgeving rondom facturatie, vervaldatum, herinnering, aanmaning en ingebrekestelling.
  • IntoCash werkt op basis van no-cure-no-pay. Betaalt de debiteur niet? Dan betaal jij de werkzaamheden van IntoCash ook niet.
  • IntoCash heeft een NVI-accreditatie. Hierdoor garandeert IntoCash een integere werkwijze. De positieve relatie tussen jou en de debiteur blijft in stand.
  • IntoCash biedt juridische ondersteuning als de debiteur volhardt in de wanbetaling en een gerechtelijke procedure gestart moet worden.
Crispijn Sneevliet - IntoCash - Staand
Crispijn - profielfoto

Crispijn Sneevliet

Incassospecialist en jurist

Crispijn Sneevliet schreef deze blog voor je. Crispijn is oprichter van IntoCash en juridisch expert. Hij helpt je verder met het innen van vorderingen, opstellen van contracten en geeft juridisch advies.

Geplaatst op 25 augustus 2020
Crispijn Sneevliet
Incassospecialist en jurist

Blijf bij met de actuele incassowetgeving?

✔ Nieuwe incasso-wetgeving. ✔ Uitspraken van de rechtbank. ✔ Praktische tips

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Start chatgesprek
Stuur een bericht