Je hebt te maken met een wanbetaler. Dit kun je het beste doen

Als ondernemer of particulier kan je te maken krijgen met wanbetalers. Dit is niet alleen erg vervelend, je kunt hierdoor zélf in financiële problemen komen. Goede kennis over wanbetaling en het aanpakken van wanbetalers is dus nuttig. Daarmee is de kans groter dat de schuld toch wordt betaald.

Wat is een wanbetaler of wanbetaling?

Een wanbetaler is iemand die gebruikmaakt van een dienst of product maar hier niet voor betaalt. Dit kan een persoon of bedrijf zijn. De definitie van wanbetaler is voor iedereen anders. Er is namelijk geen vastgestelde grens wanneer iemand als wanbetaler wordt gezien. Een persoon of bedrijf is dus niet zomaar een wanbetaler.

Wanneer meerdere keren de betalingstermijn wordt overschreden, of wanneer telkens pas betaald wordt na het sturen van een tweede herinnering, is dit zorgwekkend. Je kunt dan spreken van notoire wanbetaling.

Hulp en advies bij wanbetaling

Huurders of debiteuren die niet betalen, vormen een grote bron van ergernis. Draag je het dossier over aan IntoCash. Wij nemen jouw ergernis uit handen en creëren rust. Dien je factuur in. Of start een chatgesprek.

Wanbetaling aanpakken – 5 tips

  • Tip 1.
    Kijk voordat je een dienst of product lever met wie je zaken gaat doen. Googel de persoon of het bedrijf, of controleer de bedrijfsregistratie bij de KvK.
  • Tip 2.
    Hou jezelf aan vastgestelde termijnen. Wanneer je in een brief aangeeft dat de wanbetaler binnen vijf dagen moet betalen, laat dan niet pas enkele weken later wat van je horen als je geen betaling hebt ontvangen.
  • Tip 3.
    Het is prima om een debiteur 1 of 2 kansen te geven. Maar durf ook stappen te ondernemen als de wanbetaler zijn afspraken niet nakomt.
  • Tip 4.
    Houd een vaste betalingstermijn aan. Dit is belangrijk om wanbetaling te voorkomen. Betalingstermijnen zijn afhankelijk van het type bedrijfstak, maar een betalingstermijn van dertig tot zestig dagen is gebruikelijk. Vermeld duidelijk in de algemene voorwaarden en op de nota wat de betalingstermijn is. Doe dit specifiek mogelijk: dus geen ’30 dagen’ maar ‘3 april 2021’.
  • Tip 5.
    Wacht niet te lang met het sturen van een eerste schriftelijke betalingsherinnering. De kans wordt hierdoor groter dat de andere partij toch betaalt. Blijf beleefd en correct. Soms wíl de andere partij wel betalen, maar gaat dit gewoonweg niet. Wanneer het geld ook na de eerste betalingsherinnering niet binnen is, neem dan telefonisch contact op. Dit type contact is direct en hierdoor vaak efficiënt.

Blijf herinneringen sturen

Nog altijd geen geld ontvangen? Stuur dan de tweede schriftelijke betalingsherinnering, ook wel de veertiendagenbrief genoemd. Hiermee geef je de debiteur nog een laatste 14 dagen om toch te betalen. Geef in deze brief aan dat er incassokosten in rekening worden gebracht als er niet op tijd betaald wordt.

Voorbeeld laatste aanmaning

Download gratis onze voorbeeldbrief laatste aanmaning van IntoCash.

Wanneer een betaling uitblijft, is het zinvol om een incassobureau in te schakelen. De gespecialiseerde juristen van IntoCash nemen de zaak van jou over. Jij hebt immers al genoeg tijd en geld verloren. Dien je openstaande betaling bij ons in.

jelle jonker - intocash - staand

Jelle Jonker

Incassospecialist en jurist

Jelle Jonker

Incassospecialist en jurist

Jelle Jonker schreef deze blog voor je. Jelle is juridisch expert én oprichter van IntoCash. Hij helpt jou verder met al je vragen omtrent incassoprocedures, wanbetaling en andere juridische kwesties.

Mis geen tips en nieuwe wetten!

Nieuwe wetgeving over huur en incasso? Oordelen van de rechtbank? Relevante tips? Blijf bij. Schrijf je gratis in voor onze maandelijkse update. 👇🏻

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Start een chatgesprek
Stuur ons een bericht