Aanmaning

Iemand aanmanen: hoe werkt dat? Met een aanmaning eist de schuldeiser dat de debiteur zijn openstaande factuur betaalt. We leggen uit wat het inhoudt om iemand aan te manen. Ook geven we de betekenis van een aanmaning.

Wat is een aanmaning?

Een aanmaning is een brief waarin de crediteur (schuldeiser) de debiteur (schuldenaar) verzoekt om de nog openstaande factuur te betalen. Een aanmaning wordt verstuurd als de betalingstermijn van de factuur is verstreken. Op dit moment is de schuldenaar in verzuim. Je kunt een aanmaning sturen naar een particulier of een bedrijf. Dat brengt belangrijke verschillen met zich mee.

Tip

Gebruik de IntoCash laatste aanmaning voorbeeldbrief. Hierdoor ben je verzekerd van een inhoudelijk juiste aanmaningsbrief.

Aanmaning zakelijk

Als je een zakelijke klant hebt, ben je formeel niet verplicht een aanmaning te sturen. Formeel gezien kun je direct, na de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen, al een ingebrekestelling naar de debiteur sturen. In de praktijk doe je dit niet en stuur je als organisatie meestal een herinnering , 2e herinnering en je belt de debiteur in ieder geval één keer.

Aanmaning bij particulieren

Is de klant een particulier dan stuur je in ieder geval één betalingsherinnering. Direct daarna stuur je een WIK-brief waarin je de debiteur sommeert te betalen binnen 14 dagen, startend op de dag ná ontvangst van de brief. In de WIK-brief vermeld je dan ook dat er incassokosten gerekend gaan worden als betaling uitblijft. Is je klant een huurder, dan kun je direct de WIK-brief sturen. Een extra betalingsherinnering is dan niet nodig.

Is de klant een particulier dan stuur je in ieder geval één betalingsherinnering.

Wat is een laatste aanmaning?

Een laatste aanmaning is hetzelfde als een aanmaning. Met deze laatste aanmaning wordt in de meeste gevallen echter de WIK-brief bedoeld, die we hiervoor al beschreven.

Ben ik verplicht een aanmaning te sturen?

Je hebt richting bedrijven dus geen verplichting om een herinnering of aanmaning te sturen voordat je een incassobureau inschakelt, dat kosten voor zijn dienstverlening rekent. Slim is het overigens niet om direct een incassobureau in te schakelen. Je wilt jouw klant immers ‘te vriend’ houden.

Iemand aanmanen bij een huurachterstand

Je kunt een huurder met betalingsachterstand ook een aanmaning sturen. Daarnaast kun je tot een betalingsregeling komen. In deze regeling spreek je af op welk moment de achterstallige huur wordt betaald. Gaat de huurder hiermee akkoord? Zet dan de afspraken op papier zodat de betalingsregeling bewijsbaar is.

Veel voorkomende fouten bij het versturen van een aanmaning

  1. Te laat
    De meest voorkomende fout bij een laatste aanmaning is dat deze vaak (te) laat wordt gestuurd. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om de vordering te incasseren. De vertraging ontstaat meestal doordat je als bedrijf de relatie met je klant niet wilt beschadigen. Bedenk echter goed dat de debiteur de relatie al onder druk heeft gezet, juist door niet te betalen.
  2. Emoties
    Een tweede vaak voorkomende fout is dat door oplopende emoties de regels vaak worden vergeten of overtreden.
  3. Kleine foutjes
    Een laatste aanmaning moet voldoen aan een aantal formele eisen. Het is van groot belang dat de aanmaning correct en volgens wettelijke regels is opgesteld. Kleine fouten in de aanmaning kunnen leiden tot uitstel van de incasso, of de situatie dat je de incassokosten niet kunt verhalen bij de debiteur.

Incassobureau IntoCash voorkomt in 90 % van de incassotrajecten dat de zaak bij de rechter beland. Wij doen er alles aan schade aan de relatie te voorkomen.

Crispijn Sneevliet - IntoCash - Staand
Crispijn - profielfoto

Crispijn Sneevliet

Incassospecialist en jurist

Crispijn Sneevliet

Incassospecialist en jurist

Neem geen risico’s met je aanmaning en laat deze professioneel opstellen. IntoCash kan je hierbij helpen. Neem contact met ons op.

Mis geen tips en nieuwe wetten!

Nieuwe wetgeving over huur en incasso? Oordelen van de rechtbank? Relevante tips? Blijf bij. Schrijf je gratis in voor onze maandelijkse update. 👇🏻

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Start een chatgesprek
Stuur ons een bericht