Wat is een debiteur?

Een debiteur is iemand anders geld schuldig. Een debiteur kan zowel een particulier als een bedrijf zijn. De persoon of het bedrijf aan wie de debiteur moet betalen, wordt de crediteur genoemd. Wanneer een debiteur rekeningen niet betaalt, kan dit de financiële situatie van de crediteur is gevaar brengen.

Voorbeeld verschil debiteuren en crediteuren

Ferdy koopt online schoenen bij schoenenwebsite.nl. Hij kiest ervoor om achteraf te betalen. Maar Ferdy doet dit niet. Hij stuurt de schoenen ook niet terug. Ferdy is in dit geval de debiteur. Schoenenwebsite.nl is de crediteur.

Juridische benamingen  

Je weet nu wat een debiteur is. In juridische termen wordt een debiteur ook wel een schuldenaar genoemd. Een crediteur wordt daarom ook wel een schuldeiser genoemd, want de crediteur eist geld.

Debiteur = schuldenaar (moet geld betalen)
Crediteur = schuldeiser (krijgt geld)

Wat is debiteurenbeheer?

Debiteurenbeheer zijn alle activiteiten die een particulier of bedrijf uitvoert om klanten hun rekeningen te laten betalen. De niet betaalde rekeningen worden ook wel openstaande vorderingen genoemd.

Tips voor een efficiënt debiteurenbeheer  

Wanneer een klant of persoon niet betaalt, ook niet na diverse herinneringen, kan de crediteur in financiële problemen komen. Daarnaast kan het voor de crediteur als persoonlijk onrecht aanvoelen, want de algemene regel is: wanneer iemand iets koopt of een dienst afneemt, moet diegene hier ook voor betalen. Daarom reageren crediteuren en debiteuren over en weer soms emotioneel en beschuldigend.

Met deze debiteurenbeheertips zorg je ervoor dat facturen sneller betaald worden en de zakelijke relatie intact blijft.

  1. Ga na of de koper of afnemer jou wel kán betalen. Googel het bedrijf of de persoon, of vraag informatie op in het Handelsregister van de KvK.
  2. Ga in geval van openstaande rekeningen niet meteen uit van het slechtste scenario of slechte intenties. Is de vervaldatum van je factuur verstreken, stuur dan meteen een herinnering, inclusief een kopie van je factuur. Zo geef je debiteuren de kans nog te betalen.
  3. Laat emoties achterwege. Als je communiceert, doe het dan zakelijk en zorg dat je bij de juiste, beslissingsbevoegde persoon terechtkomt.
  4. Heeft je debiteur tijdelijke betalingsproblemen, probeer er dan samen uit te komen. Spreek bijvoorbeeld een betalingsregeling af. Hiermee kan een uiteindelijke en dure gerechtelijke procedure worden voorkomen.

Wanneer is een debiteur een wanbetaler?

Omdat een debiteur een persoon of bedrijf is die (nog) niet betaalt, komt ook de term wanbetaler ter sprake. Maar wanneer wordt een debiteur een wanbetaler?

Op die vraag is eigenlijk geen duidelijk antwoord te geven. Over het algemeen is een wanbetaler iemand die gebruikmaakt van een dienst of product maar hier niet voor betaalt. Toch is de exacte definitie van wanbetaler voor iedereen anders. Er is namelijk geen vastgestelde grens wanneer een debiteur als wanbetaler wordt gezien. Een persoon of bedrijf is dus niet zomaar een wanbetaler.

Als crediteur moet je je zorgen gaan maken wanneer een klant de rekening na meerdere reminders nog steeds niet betaalt. Of wanneer een klant meerdere keren niet betaalt bínnen de betalingstermijn. In dat geval is er sprake van notoire wanbetaling.

Schakel IntoCash in, voorkom wanbetalers

Heb je te maken met debiteuren die geregeld te laat betalen of helemaal weigeren te betalen? Schakel dan no cure no pay incassobureau IntoCash in. Bij ons betaal je dus geen incassokosten. Alle kosten worden betaald door de debiteur. Op deze manier krijg jij op een zakelijke, eerlijke en kosteloze manier jouw geld terug. Neem contact op of start een chatgesprek.

Mis geen tips en nieuwe wetten!

Nieuwe wetgeving over huur en incasso? Oordelen van de rechtbank? Relevante tips? Blijf bij. Schrijf je gratis in voor onze maandelijkse update. 👇🏻

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Start een chatgesprek
Stuur ons een bericht