Do’s en don’ts bij het inschakelen van een incassobureau?

Incassobureau

U bent zzp'er of u heeft een bedrijf met personeel. Een van uw klanten neemt wel diensten of producten bij u af, maar loopt achter met betalen. U krijgt hier last van, mogelijk omdat uw financiële positie hierdoor onder druk komt. In dat geval kan het zelfs voelen alsof u persoonlijk onrecht wordt aangedaan. Als u erover denkt om een procedure tot incasso op te starten, zijn er een aantal dingen om rekening mee te houden.

Wat is een incassobureau?

Een incassobureau zal voor u proberen uw vordering te innen. Dit zullen ze doen door strikte, maar wel open communicatie met uw debiteur. In feite zullen ze hun uiterste best doen om uw debiteur tot betalen te bewegen, waarbij de voorkeur uitgaat naar een minnelijke manier. Een incassobureau inschakelen is de eerste stap om uw recht te krijgen. Een incassobureau probeert duidelijke afspraken met uw niet-betalende klant te maken en zal heel duidelijk de vervolgstappen aangeven, mocht betaling uitblijven. Indien de minnelijke weg geen oplossing geeft, kan een incassobureau de vordering bij de rechter voorleggen.

Wat is het verschil tussen een deurwaarder en een incassobureau?

Een incassobureau heeft geen wettelijke dwangmiddelen tot zijn beschikking. Dit is uitsluitend voorbehouden aan een deurwaarder. Als uw klant weigert te betalen, komt het tot een gerechtelijke procedure. Het incassobureau is degene die de dagvaarding opstelt. De deurwaarder is degene die de dagvaarding aan uw klant toestuurt. Is uw vordering 25.000 euro of lager, dan spreekt een kantonrechter zich hierover uit. Bij huurzaken zal ook een kantonrechter de uitspraak doen, ongeacht hoe hoog de vordering is. Heeft de rechter een vonnis gewezen, dan kan de deurwaarder de wettelijk voorgeschreven dwangmiddelen inzetten, als uw klant alsnog weigert te betalen.

Waar moet ik allemaal op letten bij het inschakelen van een incassobureau?

Bij een procedure tot incasso bij uw debiteuren lijkt het alsof u een harde en strenge maatregel neemt. Dit hoeft beslist niet zo te zijn. Wanneer een incassobureau op een duidelijke, maar vriendelijke manier met uw klant communiceert en begrip toont voor zijn situatie, blijft de relatie tussen u en uw niet-betalende klant in de meeste gevallen in stand.

Een incassobureau als Intocash werkt voor u op basis van No Cure No Pay. Dit betekent dat alles afhangt van een heldere, open en directe communicatie. Intocash verwacht resultaten van uw debiteur, maar biedt voldoende ruimte om heldere en vastomlijnde betalingsafspraken te maken. Ons doel is zo snel en zo goed mogelijk het geld waar u recht op heeft te innen. Daarbij streven we er ook naar om van uw niet-betalende klant weer een trouwe en op tijd betalende klant te maken. Kiest u voor Intocash als u wilt dat communicatie voorop staat en als u streeft naar een win-winsituatie voor alle betrokken partijen.