Hoe ga je om met wanbetalers?

Wanneer u als ondernemer of particulier met wanbetalers te maken krijgt, kan dit erg vervelend zijn. Als u te lang op uw geld moet wachten, kunt u in veel gevallen zelf in financiële problemen komen. Het is dus verstandig om u goed in kennis te stellen van de mogelijkheden om toch op een correcte wijze zelf met wanbetalers om te gaan. Zo maakt u de meeste kans om uw nota alsnog verzilverd te krijgen. Voorkomen is beter dan genezen maar als uw eigen incassopogingen niet slagen kunt u zich het beste snel wenden tot een betrouwbaar incassobureau als IntoCash dat u op professionele wijze veel werk en zorgen uit handen neemt.

Hoe pak ik wanbetalers aan?

Als een nota niet binnen de door u aangegeven betalingstermijn voldaan wordt, dan zijn er verschillende mogelijkheden om alsnog vlot uw geld te krijgen. Als u een ondernemer bent, kunt u zich het beste aanmelden bij het BKR (Bureau Krediet Registratie) in Tiel. Hier wordt nauwkeurig bijgehouden wie er rekeningen, leningen en langlopende financiële verplichtingen hebben. Ook is bij het BKR bekend wie hardnekkige wanbetalers zijn. Door voor het zakendoen bij het BKR een kredietcheck van uw klant te doen, kunt u al een hoop ellende vermijden. U kunt bij het BKR ook een wanbetaler aangeven. Het is daarnaast een verstandig idee om bij een goed bekendstaand incassobureau als IntoCash te informeren of zij een zwarte lijst met wanbetalers hebben.

Het aanhouden van een vaste betalingstermijn is belangrijk om wanbetaling te voorkomen. Afhankelijk van de bedrijfstak waarin u werkzaam bent, zijn betalingstermijnen tussen de dertig en zestig dagen gebruikelijk. Het is van belang om uw betalingstermijn op uw nota en in uw algemene voorwaarden duidelijk te vermelden.

Als iemand binnen de afgesproken termijn niet aan de betalingsverplichtingen voldoet, moet u niet te lang wachten met het versturen van een eerste schriftelijke betalingsherinnering. Direct actie ondernemen biedt de beste garantie op succes. Blijf daarbij in uw correspondentie beleefd en correct. Het is niet altijd kwade opzet dat iemand niet tijdig betaald heeft. Bovendien moet u wellicht met deze klant in de toekomst nog zaken doen.

Als er door wanbetalers na een eerste herinnering nog niet betaald wordt, dan kunt u het beste telefonisch contact met de tegenpartij opnemen. Deze zeer directe handelswijze werkt vaak zeer efficiënt.

Ontvangt u na het telefonische contact nog geen betaling, dan is het tijd voor een tweede schriftelijke betalingsherinnering. Geef in deze brief de debiteur nog een laatste 14 dagen de tijd om de vordering te betalen. Geef in deze brief ook aan dat er incassokosten in rekening zullen komen als er niet op tijd betaald wordt en geef aan hoe hoog deze kosten zullen zijn. Een voorbeeldbrief van een dergelijke laatste aanmaning kunt u gratis downloaden op onze website.

Wat kan IntoCash voor u betekenen?

Als u alle stappen doorlopen heeft en wanbetalers blijven nog steeds in gebreke, dan kan incassobureau IntoCash veel voor u betekenen. Als u een wanbetaler bij ons aangeeft, dan kunt u rekenen op een deskundige no cure no pay incasso van hoogopgeleide gespecialiseerde juristen die er namens u alles aan doen om, zonder extra kosten voor u, uw nota alsnog op correcte wijze te incasseren.