Hoe kan ik mijn debiteuren sneller laten betalen?

Debiteuren

Het is iets waar iedere ondernemer en elk bedrijf mee te maken krijgt. Niet alle openstaande facturen worden op tijd betaald. Wij helpen u graag met een aantal praktische tips.

Ik heb onbetaalde rekeningen. Wat nu?

Elk bedrijf kent openstaande vorderingen en jaarlijks kan dat voor de hele BV Nederland oplopen tot maar liefst 15 miljard euro. Er gaat niet alleen veel geld, maar ook veel tijd verloren met het proberen te halen waar u als ondernemer recht op heeft. Zeker wanneer u zzp'er bent of te maken krijgt met een hoog debiteurenrisico, kunnen onbetaalde rekeningen uw continuïteit als bedrijf in gevaar brengen.

Wat zijn debiteuren?

Debiteuren zijn de particulieren of bedrijven die u nog geld schuldig zijn. Zo zijn er bedrijven aan wie u nog moet betalen en bedrijven van wie u nog geld verwacht. Als iedereen binnen de gestelde termijn zijn factuur voldoet, is er geen enkel probleem. Het wordt alleen lastig als betalingstermijnen structureel overschreden worden. Dan zit u in feite te wachten op geld dat al binnen had moeten zijn. Dit brengt een gezonde cash-flow en financiële planning in gevaar.

Debiteurenbeheer tips

Als een rekening niet op tijd wordt betaald, ook niet na diverse herinneringen, dan kan dat aanvoelen als persoonlijk onrecht. U moet immers ook uw verplichtingen na kunnen komen. Dan is het begrijpelijk als u in de communicatie met uw debiteuren emotioneel en beschuldigend reageert. Echter, dit werkt vaak averechts. Met een aantal simpele debiteurenbeheer tips kunt u ervoor zorgen dat uw facturen sneller betaald worden en dat de zakelijke relatie met uw afnemers intact blijft.

Praktisch, simpel en logisch

Je kunt veel ellende voorkomen door van tevoren na te gaan of een afnemer wel kredietwaardig is, via bijvoorbeeld een onderzoek bij de Kamer van Koophandel. Een andere mogelijkheid is dat u IntoCash inschakeld voor een verhaalsrapportage wat u inzicht geeft in de situatie van de debiteur. De belangrijkste stelregel in debiteurenbeheer is open en eerlijke communicatie, op de juiste momenten, met heldere afspraken. Ga in geval van openstaande rekeningen niet meteen uit van het slechtste scenario of dubieuze intenties. Is de vervaldatum van je factuur verstreken, stuur dan meteen een herinnering, met een kopie van je factuur. Je geeft ze hiermee de kans het euvel te herstellen. Als je communiceert, doe het dan zakelijk en zorg dat je bij de juiste, beslissingsbevoegde persoon terechtkomt. Persoonlijk contact, op een prettige manier, betaalt zich uit. En heeft je debiteur tijdelijke betalingsproblemen, probeer er dan samen op een oplossingsgerichte manier uit te komen.

Waar kan IntoCash u bij helpen?

Helaas blijven er altijd debiteuren over die weigeren te betalen. Hier kan IntoCash u helpen. U betaalt ons niets. Wij innen uw vordering en verhalen incassokosten op uw debiteur. Wij werken volgens No Cure No Pay. Wij zijn duidelijk en eerlijk in onze communicatie en houden ons aan de gemaakte afspraken, ook over betalingsregelingen. Wij zorgen ervoor dat uw debiteuren hun rekeningen voldoen en proberen ervoor te zorgen dat de zakelijke relatie tussen u en hen in stand blijft. U heeft recht op tijdige betaling. Wij zorgen ervoor dat u uw recht haalt. Voor meer vragen kunt u ook terecht op onze vraag en antwoord of neem contact met ons op.