Hoe zorg ik ervoor dat mijn wanbetalers betalen?

Het maakt niet uit of u particulier bent of een bedrijf runt. Als u van iemand geld te goed heeft, wilt u dat diegene op tijd betaalt. U doet dit immers ook. Als een huurder, particuliere koper of zakelijke afnemer zijn rekening niet op tijd voldoet, kunt u in de problemen komen.

Het is heel menselijk om het gedrag van wanbetalers persoonlijk op te vatten. Hun gedrag kan immers voor u persoonlijke consequenties hebben als u zelf uw rekeningen niet op tijd kunt betalen. Het is een feit dat 20 % van de zzp'ers 60 dagen of meer moet wachten op uitbetaling. Vaak zijn deze zzp'ers in hun gezin de hoofdkostwinner. Heeft u regelmatig te maken met niet-betalende klanten, dan vraagt u zich wellicht af wat de handigste manier is om wanbetalers te laten betalen.

Bekijkt u ook eens wat u kan doen als de huurder niet betaalt.

Tips om wanbetalers te laten betalen

Voorkomen is beter dan genezen. Als je zaken doet met particulieren en je hebt een vermoeden dat je met een wanbetaler te maken hebt, kun je informatie opvragen bij het BKR, het Bureau Krediet Registratie. Werk je voornamelijk met zakelijke klanten, dan kun je via de Kamer van Koophandel of via het Centraal Insolventieregister inzicht krijgen in de financiële positie en het betalingsgedrag van je potentiële afnemer. Wat je ook doet, jij en je afnemer zijn gebaat bij duidelijkheid. Stuur voor elke levering of dienst een duidelijke factuur met al je bedrijfsgegevens, een duidelijke factuurdatum en vervaldatum en een correcte omschrijving van geleverde producten of diensten. Hou goed bij welke facturen over tijd zijn en stuur onmiddellijk een betalingsherinnering. Blijft betaling uit, probeer dan je wanbetalers aan te pakken door persoonlijk contact te onderhouden. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een rekening niet betaald wordt. Door persoonlijk contact geef je jezelf de mogelijkheid te werken aan een maatwerkoplossing.

Wat kunt u beter niet doen?

Zeker als uw eigen financiële positie onder druk staat, is het verleidelijk om meteen strikt en formeel te reageren en het gedrag van wanbetalers té persoonlijk op te vatten. De kans is groot dat hierdoor een mogelijk conflict uitgroeit tot een juridisch conflict, met bijkomende kosten en tijdverlies. Wat u beter ook niet kunt doen, is zaken op hun beloop laten. Wilt u wanbetalers laten betalen, dan is het zaak om te werken met strikte afspraken, deze te monitoren en actie te ondernemen als afspraken niet worden nagekomen. Dit vraagt van u een goede factuurbewaking en een correcte planning.

Wat kan Intocash voor u betekenen?

Blijkt dat uw wanbetaler ondanks uw inspanningen niet tot betaling overgaat, dan kunt u de zaak uit handen geven. Intocash is een incassobureau dat werkt op basis van No Cure No Pay. Bij ons betaalt u geen abonnementskosten, provisiepercentages of andere kosten. Intocash zorgt ervoor dat u krijgt waar u recht op heeft. Door onze heldere manier van wanbetalers aanpakken en onze duidelijke, altijd respectvolle wijze van communiceren, bereiken we uitstekende resultaten. In de meeste gevallen weten we van een wanbetaler een trouwe, op tijd betalende klant te maken. Uiteindelijk is iedereen hierbij gebaat. Neem vandaag nog contact met ons op!