Hoeveel aanmaningen worden er gemiddeld verstuurd naar een wanbetaler?

Wanbetalers

Heeft u te maken met een wanbetaler? Bent u van plan een incassobureau of een incasso advocaat in te schakelen? Voordat u hiertoe overgaat moet u de klant eerst een aanmaning sturen. In deze aanmaning staat aangegeven dat er een openstaande rekening is die door de klant betaald moet worden. De meeste bedrijven versturen 1 tot 3 aanmaningen. Maar wat zijn nu de regels hieromtrent en hoe gaat u het beste te werk?

Wanneer kunt u een aanmaning versturen?

Als u diensten of een product geleverd heeft mag u na een redelijk betalingstermijn verwachten dat de klant de openstaande rekening voldoet. Voor de levering van het product of de dienst moet vooraf een duidelijke betalingstermijn afgesproken zijn. De meeste mensen hanteren een betalingstermijn van 14 dagen. Ontbreekt deze dan is de wettelijke betalingstermijn gesteld op 30 dagen.

Is de betalingstermijn verstreken? Dan stuurt u de klant eerst een betalingsherinnering. Wanneer de betaling dan nog niet voldaan is kunt u overgaan tot het versturen van een aanmaning.

Leest u ook eens:

Hoe gaat u om met wanbetalers?

Aanmaning versturen naar consument

De Nederlandse wet geeft aan dat bij een dispuut met een consument gewerkt moet worden volgens de Wet Incassokosten (WIK). Hierbij stuurt u de klant een herinnering met de mogelijkheid om de factuur binnen 14 dagen te voldoen. Hiervoor mogen geen incassokosten in rekening gebracht worden. Heeft u het openstaande bedrag na deze 14 dagen niet ontvangen? Dan kunt u een incassobureau inschakelen, die de vordering ter incasso van u overnemen.

Aanmaning versturen naar bedrijf

Heeft u te maken met een bedrijf? Dan gelden andere regels. Bij een bedrijf hoeft u geen rekening te houden met de WIK. Hier kunt u direct na het verstrijken van de factuurdatum een incassobureau inschakelen. Het versturen van een betalingsherinnering of een aanmaning is in deze niet verplicht. De meeste mensen kiezen er echter voor om toch eerst een herinnering te sturen. Ook is het raadzaam om even telefonisch contact op te nemen met het betreffende bedrijf. Wellicht is er iets misgelopen in de communicatie of is de factuur niet aangekomen.

Aanmaning versturen naar buitenlands bedrijf

Bij wanbetalingen van bedrijven die in het buitenland gevestigd zijn, krijgt u te maken met internationale regels. In sommige gevallen mag u zelfs niet meer dan één aanmaning sturen. Omdat de regels en wetten per land verschillen is het raadzaam contact op te nemen met een gespecialiseerd incassobureau.

Waar kan IntoCash u bij helpen?

Heeft u na het lezen van bovenstaande hulp nodig bij het versturen van een aanmaning? Dan kan IntoCash u helpen. IntoCash is een no cure no pay incassobureau. Wij werken met een team van ervaren en zeer gedreven juristen die u graag ter zijde staan. De gemaakte incassokosten worden verhaald op de debiteur. Mocht de klant niet betalen, dan heeft u ook geen verdere kosten. Bij IntoCash worden geen abonnementskosten, sluitingskosten of provisiepercentages in rekening gebracht. Daarnaast heeft u volledig inzicht via het online portaal.

Heeft u te maken met wanbetalers? Schakelt u dan vandaag nog IntoCash in en geef de vordering ter incasso in handen van professionals.